- Detta evenemang har redan ägt rum.
Varför göra en kommunikationsplan?
Evenemang-navigering
Framgångsrik kommunikation bygger ofta på något slags kodbrott, kreativ improvisation. Kanske är det lätt att tänka att det bara är improvisation utan strategi men den riktiga framgången förenar dessa bägge – strategisk improvisation. Jag skulle vilja benämna det som att agera fritt med ryggrad och ryggraden är jätteviktig att den finns, hållbar och på riktigt. Först då kan man framgångsrikt över tid agera fritt.
Arbetet med att ta fram ryggraden är det viktigaste som finns, har man inte gjort det måste man investera i det och göra grovjobbet. Ryggraden kan vara affärsidén, verksamhetsstrategin, verksamhetsplanen, varumärkesplattformen eller kommunikationsplanen. Ramverk som innehåller mål, strategier, aktiviteter, tid och mer.
Under denna förmiddag tittar vi på kommunikationsplanen idag och dess syfte i att rätt budskap når rätt mottagare i rätt kanal och i rätt tid, utan att för den delen bli ett 40–sidigt dokument utan just ett ramverk för strategisk improvisation.
Ta gärna med er organisations verksamhetsstrategi/mål/vision/verksamhetsplan!
Föreläsare
Caroline Thunved, kommunikationschef på Scouterna
Caroline har under 25 år jobbat med många stora företag och varumärken i olika roller, som konsult, projektledare, försäljningschef, entreprenör och nu som kommunikationschef. Under tio år ägde hon Fejans Skärgårdskrog och Konferens och fick flera utmärkelser för mat, service och upplevelse. Sedan 2013 har hon lyckats ta Scouternas på en förändringsresa med hjälp av effektiv och nyskapande kommunikation. 2016 utsågs hon till en av Sveriges superkommunikatörer och har med team Scouterna mottagit pris för bästa ideella kommunikation och under hennes ledarskap mottagit pris för bästa medlemstidning – Tidningen Scout.